Motor arızaları nelerdir? Bilindiği gibi otomobiller oldukça komleks ve birbiri ile bağlantılı sistem ve aksamlardan oluşur. Aracın motoru da pek çok sistemle bağlantılıdır. Bu sebeple motorda veya diğer sistemlerde meydana gelen bir hata ya da arıza durumunda motor kendini korumaya alır. Özellikle motor arıza lambası yanar. Sürücü, motorla ilgili bir problem olduğu konusunda önceden uyarılmış olur. Genel olarak motor arızalarının ortaya çıkmasına sebep olan temel sorunlar şunlardır:
- Yakıt sisteminde meydana gelen sorunlar,
- Ateşleme sisteminde meydana gelen sorunlar,
- Hava akış sisteminde meydana gelen sorunlar,
- Eksoz sistemi kaynaklı sorunlar.
Motor arızası mevcutsa uyarı lambası gösterge panelinde yanar. Günümüzde neredeyse tüm otomobillerde ECU (Electronic Control Unit) olarak adlandırılan motor beyni vardır. İçerdiği yazılım sayesinde tüm sistemi tarar. Herhangi bir düzensizlik ya da tutarsızlık varsa devreye girer. Uyarı lambasının yanması sistemin kendini korumaya aldığını ifade eder. Bu lamba normalde motoru çalıştırmadan önce sistemi kontrol etmek amacıyla yanar. Araç çalıştırıldığında ise söner. Eğer aracınızı çalıştırdıktan sonra motor arıza lambası tekrar yanmışsa veya sürekli yanıp sönüyorsa bu durum motorla ilgili problem olduğunu gösterir. Bu lamba sarı renkli yanıyorsa sistemde bir sorun olduğunu belirtir ve aracınızı servise götürmeniz gerekmektedir. Panik yapmadan aracınızla servise kendiniz gidebilirsiniz. Eğer bu lamba kırmızı renkli olarak yanmışsa bu durum motorla ilgili çok ciddi bir problem olduğunu ifade eder. Motoru kapatıp çekici yardımı ile teknik servise gitmeniz daha büyük sorunların ortaya çıkmasını engeller.

Motor Arızaları Nelerdir?
Öncelikle bu arıza lambasının söndürülmesi için ilk olarak arızanın kaynağının tespit edilmesi gerekmektedir. Bunun en garanti yolu aracın teknik servise götürülmesidir. Özellikle aracın beynini (ECU) bilgisayarlı arıza tespit cihazına bağlatarak hatanın kodunu, kaynağını ve ne zaman gerçekleştiğine dair detaylı bilgileri öğrenebilirsiniz. Sorun çözülerek hata kodu silinir ve motor arıza lambası otomatik olarak söner. Böylece sistem sorunsuz olarak çalışmaya devam eder.
Geçici hatalara sensörlerin anlık senkronizasyon sorununu sebep olur. Hata kodu arıza tespit cihazı ile kolaylıkla silinir. Eğer bu sensörlerden birisi bozulmuşsa hata kodu silinse bile arıza lambası bir süre sonra tekrar yanar. Bu durumda bozuk olan sensörün değiştirilmesi veya sorunlu parçanın tamir edilmesi gerekmektedir.
Özellikle motor arıza lambası yandığında panik yapmadan en kısa sürede bir teknik servise başvurun. Ayrıca sorunun kaynağı bilgisayarlı arıza tespit cihazı ile saptanmalıdır. Üstelik gereksiz masraf ve lüzumsuz parça değişimine gidilmeden pratik ve ekonomik olarak hatalar giderilmelidir. MTN Otomotiv bilgisayar destekli arıza tespiti ve hataların tespit edilip giderilmesi konusunda sizlere profesyonel destek verecektir.
Motor Arızalarının Kaynakları
- Kalitesiz yakıt kullanımı veya orantısız katkılar içeren yakıtlar
- Açık kalmış yakıt deposu kapağı (Yakıt buharlaşma sensörünün devreye girmesi)
- LPG’li araçlarda Motor ECU ve LPG sistemi ECU arasındaki uyumsuzluk
- Ateşleme yapmayan bujiler veya gevşemiş buji kabloları
- Düzgün ateşlenmeyen silindirler ve tekleyen motor
- Hava akış sensörü arızası (Silindirler içindeki havanın nem-basınç oranının MAF sensörünü tetiklemesi)
- Oksijen (lambda) sensörü arızası (Yakıt-hava karışımının doğru olmaması)
- Katalitik konvertör arızası (Motor performansının düşmesi ve sensörlerin devreye girmesi)
- Gücü azalmış bir akü ve ateşleme sistemine olumsuz etkisi
- Yakıt enjektörlerinde meydana gelen sorunlar ve silindirlere yeterli yakıt püskürtülememesi
- Termostat arızası ve motorun ideal çalışma sıcaklığını koruyamaması
- Evaporatif emisyon (EVAP) sistemi hatas veya havalandırma kontrolü kısa devresi
- EGR Valfi arızası (Eksoz gazları devirdaim sisteminde meydana gelen hatalar)