Dizel Otomobil Kullanmanın Püf Noktaları vardır. Bilindiği gibi dizel motora sahip otomobillerde motor, pistonun içine yakıt ve hava yerine sadece hava sıkıştırarak aracı çalıştırır. Havanın piston içinde yanması ise benzinli motora göre daha kaliteli bir şekilde gerçekleştiğinden dizel arabalardaki verim daha yüksek olur. Özellikle dizel motor yüksek performans ve güç harcanan otomobillerde oldukça sık kullanılan motor türüdür. Üstelik dizel yakıt tüketiminin benzinli yakıt tüketimine göre çok daha avantajlı olması sebebiyle tercih edilir. Ayrıca çoğu binek ve ticari araç, kamyon ve tır gibi ağır vasıta ve yük araçları ile toplu taşıma araçlarının çoğu dizel motorlar ile çalışmaktadır. Dizel araçlar Türkiye’de oldukça popüler ve yaygındır. Üstelik Ülkemizde geriye dönük olarak son yıllar içerisinde dizel motorlu taşıt tercihinin büyük oranda artış gösterdiği tespit edilmiştir.
Dizel Motor Türleri
TDI: Turbo beslemeli dahilinde direkt olarak enjeksiyonlu motorlardır. İşlem sürecinde ise yakıt direkt olarak yanma odasına püskürtme modülü ile çalışır. Bu motorlar, aldıkları enerjinin % 52’sini enerji olarak çevirebilir haldedir. Dizel motorlar içerisinde çevreci ve doğa dostu bir motordur.
TDCI: Turbo Diesel Common Rail sistemini kullanan motorlardır. Sistemde yanma odasındaki hava-yakıt karşımı 1,5 katına kadar artırabilir. Aynı zamanda motora ihtiyacı kadar yakıt gönderimi yapılır. Böylece yakıt tasarrufu sağlar. Aynı zamanda bu tür dizel motor diğerlerine göre daha sessiz çalışır. CDTI olarak da bilinir. Common Direct Turbo İnjektion kelimelerinin baş harflerinden oluşur.
HDI: Yüksek basınçla çalışan bir motor ünitesidir. Yanma odası içerisinde 1800 Bar’a kadar basınç yükselir. Böylelikle motor performansı artar. Çevreci motorlar arasında yer alır. Günümüzde gelişen motor teknolojileri ile daha verimli, daha doğa dostu ve hesaplı dizel motorlar geliştirilmektedir.
Dizel Otomobil Kullanmanın Püf Noktaları
Çalıştırma Aşaması: Motoru çalıştırmadan önce kontağı yarım çevirin ve uyarı ışıklarının sönmesini bekleyin. (En az 30 saniye) Yarım kontak olarak adlandırılan bu uygulama sayesinde motoru ısıtmış olursunuz. Böylelikle kızdırma bujileri hazır hale gelir. Ayrıca yağlama sistemi devreye girer. Özellikle dizel otomobilinizle ani kalkış ve manevralardan uzak durun. Yavaş yavaş hızlanın.
Devirli Kullanım: Devir saatine dikkat edin. Aşırı yüksek devirde uzun süre otomobili kullanmayın. Özellikle devir saati 2000-3000 arasındayken vites değiştirin. Böylelikle hem motora aşırı yük binmesini önlersiniz. Ayrıca gereksiz yakıt tüketimini engellersiniz. Vitesi boşa atmaktan sakının. Bunun yerine düşük vites tercih edin.
Stop Aşaması: Otomobili aniden durdurup stop ettiğinizde, yağlama sistemi bir anda kendisini keser. Bu durumada zamanla turbonuzda ve motorunuzda istenmeyen sorunlar çıkar. Bu durumu önlemek için otomobili park etmeden ya da duraklamadan önce hemen motoru kapatmayın. Özellikle 1-1,5 dakika kadar rölantide aracı çalışır halde bırakın. Böylelikle motor için gerekli yağlamalar gerçekleşmiş olur.
Yakıt Kalitesi: Yakıt konusunda güvenilir akaryakıt istasyonlarının tercih edin. Çünkü kalitesisiz yakıt enjektör sisteminize doğrudan zarar verir. Ciddi masraflar açar.
Periyodik Bakım: Dizel otomobil konusunda en temel kurallardan birisidir. Otomobilinizin düzenli bakımlarını ihmal etmeyin. Yakıt ve yağ filtrelerinizi zamanı gelince mutlaka değiştirin. Güvenilir teknik servisleri tercih edin.