fbpx
Loader

Kızdırma Bujisi Arızası Nasıl Anlaşılır?

Kızdırma Bujisi Arızası Nasıl Anlaşılır?

Kızdırma bujisi genel tanımı ile dizel araçlarda kullanılan bir bileşendir. Dizel motorlu araçlar için ilk çalıştırmada soğuk olan yanma odasını ısıtan ve aracın çalışmasını sağlayan ısıtıcı parçadır. Buji ve kızdırma bujisi sistem olarak benzer gözükse de aslında aralarında farklar vardır. Bilindiği gibi buji, benzinli araçlar da kullanılmakta olan motorun hava, yakıt gibi karışımları tutuşturmasını sağlamak için kullanılır. Böylece yanma odasındaki gerekli olan kıvılcımı üretir. Motorun bu karışımı yakmasını sağlar. Bu sayede araç çalışmaya başlar. Dizel motorlu sistemlerde ise ateşleme işlemi için herhangi bir kıvılcım gerekmez. Yakıtın ateşlenmesi, silindir tarafından uygulanan basınç işlemi ve sıkıştırma işlemi ile meydana gelir. Sıkıştırma ısısı bu noktada tek başına yeterli gelmez. Ek bir ısı kaynağı kullanılması ve tam ateşlemenin gerçekleşmesi gerekir. İşte kızdırma bujisi bu noktada ek ısı ihtiyacını karşılayan motor bileşenidir.

Kızdırma bujileri katalog değerlerine göre 5 ile 10 amperlik bir akımla çalışır. Eski nesil dizel araçlar da kızdırma bujileri motorun çalışması sonrasında devreden çıkar. Ancak yeni nesil araçlarda motor ısınana kadar ECU (Elektronik Kontrol Ünitesi) tarafından ara ara açılarak motora alınan havanın ısıtılması devam eder. Böylece motor ideal çalışma sıcaklığına hızlıca ulaşır. Parçaların sürtünmesi azalır. Egzoz gazı emisyonları düşer. Soğuk motor daha hızlı ısınır. Kızdırma bujisi uyarı ışığı sadece ilk çalışmada yanar. Devam eden çalışmalar da göstergedeki uyarı ışığı açılmaz. Araç çalıştıktan sonra yanıp sönmeye devam ediyorsa ya da direkt yanıyorsa sistemde problem vardır.

kızdırma bujisi

Kızdırma Bujisi Arızası

  • Dizel otomobiliniz sabahları ilk çalıştırma esnasında çalışmakta zorlanıyorsa,
  • Otomobilinizin motoru soğukken tekliyorsa,
  • Motor çalışırken vuruntu sesi geliyorsa,
  • Özellikle soğuk havalarda aracınız çalışmıyorsa,
  • Egzozda duman atma sorunları oluşuyorsa kızdırma bujilelerinin kontrolü için en kısa sürede teknik servise gitmelisiniz.

Kızdırma bujisi arızalarında otomobil, motor soğukken ilk çalıştırmada çalışmaz. Çalışsa bile zor ve sarsıntılı çalışır. Üstelik uzun süre marş yapılarak zor çalışır. Ancak bazen hiç çalışmaz. Bu uzun marşlı çalıştırmalar aküyü bitirir. Ayrıca marş motorunu aşırı zorlar ve marş motoru arızasına sebep olur. Kızdırma bujisinin arızalanması için kullanıcı tarafından yapılan hatalar genellikle şunlardır;

  1. Kızdırma ikaz ışığının sönmesi beklenmeden marşa basılması
  2. Kontağın uzun süre açık bir konumda bırakılması 
  3. Zayıf akü ile uzun süreli olarak marşa basmak 
Üst