fbpx
Loader

Turbo Arızası Nasıl Anlaşılır?

Turbo Arızası Nasıl Anlaşılır?

Turbo Arızası turbo motorlu araçlarda rastalanan sorunlardandır. Turbo; motorun performansını artırırken yakıt tüketimini azaltarak aracın verimliliğine katkı sağlayan güç aygıtıdır. Özellike turbo, motorun normal haliyle emebildiğinden daha fazla havayı emmesini sağlar. Ayrıca yüksek basınçlı silindirlere göndererek aracın daha fazla hava ve basınç ile temasını gerçekleştirir. Böylelikle motorun daha güçlü ve daha verimli çalışmasına sebep olur. Üstelik bu durum turbosuz motorlar ile kıyaslandığında daha az yakıt tüketimi ve daha yüksek performans anlamını taşır. Bununla birlikte günümüz teknolojisiyle üretilen turbo motorlar daha az yakıt salınımına neden olur. Turbo motora sahip araçlar doğa dostu sayılır.

Bununla birlikte turbo, motora atmosferik basıncın üzerinde hava verir. Yani zorlayıcı doldurum yaptırarak daha küçük hacimli motordan daha yüksek güç alınmasını sağlar. Bununla birlikte hareketini egzoz gazının dışarı çıkma basıncından alan bir çeşit pompadır. Turbo aygıtı türbin ve kompresör olmak üzere iki adet pervaneye sahiptir. Türbin egzoz tarafında, kompresör emme tarafında yer alır. Egzoz gazının çıkma basıncıyla dönen türbin, aradaki bağlantı milinin yardımıyla kompresör pervanesini döndürür. Böylelikle motor silindirine önemli ölçüde artan bir hava girişi sağlanır. Diğer bir ifadeyle turbo aşırı beslenme olarak tanımlanır. Sistem olarak şarj sistemi ile araç motorundan daha fazla tork elde etmek amacıyla çalışan bir özelliğe sahiptir. Genel ifadeyle yukarıda belirtildiği gibi bir sıcak hava pompasıdır.

turbo arızası

Turbo Arızası Nasıl Anlaşılır?

Turbo sistemi egzoz gazları ve atık enerji işe çalışır. Bu sistem genel hatlarıyla, bir türbin çarkı, bir kompresör çarkı ve bunları birbirine bağlayan bir milden ibarettir. Otomobillerde turbo sisteminin verimliliği için genelde soğutucu olarak bilinen intercooler ünitesi vardır. Normalde yakıt-hava karışımı gazları silindirlerden çok sıcak (950 santigrat derece) olarak ve yüksek basınçla çıkar. Turbo ünitesi ile çıkan hava sıcaklığı yaklaşık 160-170 santigrat dereceye ulaşır. Bu sıcak hava intercooler ünitesinden geçerek soğur. Bu şekilde havanın yoğunluğu artar ve silindirlere daha çok hava gider. Otomobillerde 1500-1750 devirden sonra turbo devri yakalanır. Turbo sistemi normal etkisi kare birim başına 6 veya 8 psi’lik basınç ve %30-40 arasında motor gücü artışı imkanı sağlar. Turbo motorlarının devirleri yaklaşık olarak 150.000 RPM’e kadar çıkar. Yani turbo olmayan motorlara kıyasla 30 kata kadar daha hızlıdır.

Turbolu bir motor yüzde 20’ye varan yakıt tasarrufu sağlar. Atmosferik motora göre daha az gürültü yapar. Turbo motorlar aynı miktarda güç üreten atmosferik bir motora kıyasla daha az silindirli, daha hafif ve daha küçük bir yapıda olduğu için ebat ve ağırlık anlamında önemli bir avantaja sahiptir. Düşük emisyon değerleri verir. Turboşarj mili oldukça hızlı döner (150.000 d/dk) ve hassas bir yağlama ve yataklama sistemine sahiptir. Bu sebeple motorlarda uyumlu yağ kullanılmadığında, yağlama borularında kaçak bulunduğunda, motor rölanti devrindeyken stop edilmediğinde, motor ilk çalıştırıldığında ani gaz verildiğinde veya motor normal sıcaklığına ulaşmadan fazla yüklenildiğinde turbo arıza verebilir.

Turbolarda meydana gelmesi muhtemelen arızaları ve sebeplerini anlamak kolaydır. Öncelikle otomobillerde turbonun devreye girmesi modele ve yaşa bağlı olarak değişim gösterir. Ancak ortalama 1500 – 1750 devir sonrasında turbo devreye girer. Yeni nesil otomobillerde turbo arıza uyarı ışığı vardır. Bunun dışında yakıt tüketiminde aşırı artış ve motor performansında aşırı düşüş varsa turbo motoru arızası olduğu anlaşılır. Üstelik motordan gelen yüksek volümlü sesler de çeşitli arızalara işaret eder.

Üst