Hararet yapan araca müdahale basit birkaç yöntemden oluşur. Bilindiği gibi içten yanmalı motorlara sahip olan araçların silindirleri içinde yanma gerçekleşir. Böylece yüksek sıcaklıklarda ısı enerjisi ortaya çıkar. Bu ısıyı kontrol edebilmek için hava ya da sıvı versiyonları bulunan soğutma sistemleri çalışır. Ancak bu sistemlerde sorun çıktığında soğutma işlemi gerçekleşmez. Böylece motor hararet yapar. Otomobillerde hararet seviyesi çok önemlidir. Özellikle motor parçaları optimal sıcaklıklarda verimli çalışır. Motorun ideal çalışma sıcaklığı 900C’dir. Isı yükseldikçe motor parçaları ciddi zarar görür. Üstelik yangın tehlikesi de olasıdır. Bu nedenle periyodik bakımlarda soğutma sistemi, soğutma sıvısı, devirdaim pompası, bağlantılar, radyatör fanı ve vantilatör kayışı dikkatli bir şekilde gözden geçirilmelidir. Hararet göstergesi, termostat ve hararet müşürü kontrol edilmelidir. Üstelik aracınızda radyatör soğutma sıvısı olarak uygun antifriz kullanın. Günümüzde soğutma sistemi antifrizleri genellikle organiktir ve yaz-kış her mevsim için uygundur.
Hararet Niçin Olur?
- Soğutma sıvısının azalması
- Soğutma fanlarının çalışmaması
- Hararet göstergesinin arızalı olması
- Radyatör hortumunun deforme olması
- Soğutma sistemindeki bağlantılarda kaçak olması
- Radyatör peteklerinin tıkanması
- Hararet müşürünün çalışmaması
- Motor yağının çok azalması
- Termostatın bozulması
- Vantilatör kayışının gevşemesi veya kopması
- Devirdaim pompasının çalışmaması
- Devirsiz otomobil kullanımı
- Yüksek devirlerde motorun zorlanması
- Yoğun ve akıcı olmayan trafikte araç kullanımı
- Çok sıcak yaz günleri
- Aşırı yüklü araç kullanılması
- Aracın sürüş esnasında gereksiz yere zorlanması
Hararet yapan araç için yapılması gerekenler
- Aracı serin bir bölgeye park edin.
- Motor kaputunu açın.
- Motorun biraz soğumasını bekleyin. Böylece sıcaklık ve buhar basıncı azalacaktır.
- Radyatör kapağını dikkatlice açıp su seviyesini kontrol edin.
- Ayrıca radyatördeki su peteklerin üzerinde olmalıdır.
- Radyatör kapağını açarken bir bez yardımıyla buhar basıncını yavaş yavaş azaltarak açın.
- Sıcak buharın yüzünüzü, ellerinizi ve kollarınızı yakmamasına dikkat edin.
- Su eksikse tamamlayın. Ancak motor çok sıcakken radyatöre soğuk su konursa silindir kapağı ve blok çatlayabilir.
- Dikkatli bir şekilde hararet seviyesini kontrol ederek yolunuza devam edin.
- Su seviyesi normalse veya hararet problemi devam ediyorsa profesyonel destek isteyin.
- Eğer hararet sorunu olan bir araçlar yola devam ederseniz conta yanar.
- Üstelik motor zarar görürse yüksek maliyetli teknik servis masrafları çıkabilir.