Araç Trigeri Zincir mi Kayış mı bunu anlamanın birkaç yöntemi vardır. Bu konuya geçmeden önce triger kayışından ve görevlerinde bahsedelim. Triger kayışı, araçlarda krank mili ile eksantrik mili arasındaki hareket iletimini sağlayan parçadır. Motorun verimliliği ve güvenliği için oldukça önemlidir. Ayrıca bu kayış motor soğutma sıvısının sirkülasyonunu da sağlar. Devirdaim pompası bu kayışa bağlıdır. Triger kayışının ömrü servis tarafından belirlenen kullanım süresine, gidilen kilometreye ve araç marka/modeline göre değişiklik gösterir. Bir kayışın ortalama ömrü genellikle 90.000 ile 100.000 kilometrede arasında değişir.

Triger kayışlarının yapısında kauçuk, çelik, tel, kumaş kompozit maddeler veya karbon fiber vardır. Bazı araçlarda triger kayışı yerine triger zinciri kullanılır. Zincir triger uzun mesafede aşınırsa zamanla ekstra gürültü çıkarır. Zinciri uzun süre gergin tutmak, raylara ve dişlilere de zarar verir. Bu sebeple genellikle triger kayışı daha opsiyoneldir. Triger kayışı koparsa motor zarar görür. Örneğin subap zamanlaması bozulur, devirdaim çalışmaz ve soğutma sistemi devreye girmez. Üstelik subaplar açık kalırsa pistonlara çarpar. Pistonlar, krank mili ciddi zarar görür. Motordan gürültülü bir ses gelmesi ve egzozdan siyah duman çıkması da triger kayışının koptuğunu gösterir. Kayış koptuğunda en doğru müdahale aracı güvenli bir yere alıp stop etmektir. Bu durumda hemen yetkili bir teknik servisle iletişime geçip gerekli desteği almalısınız.
Araç Trigeri Zincir mi Kayış mı?
- Yetkili servisler ve otomobil bayileri aracınızın motor ve şasi numaralarını ilettiğinizde size bilgi verir.
- Kullanım kılavuzunda teknik detaylarda kayışın özelliği yazar. Üstelik değişim zamanı ve kullanım ömrü gibi bilgiler mevcuttur.
- Kendiniz birkaç alet edevat yardımıyla triger bölmesini açıp kontrol edebilirsiniz. Ancak tavsiye edilmez. Sisteme zarar verebilirsiniz.
- Çeşitli web sayfaları ve otomobil forumlardından bilgi edinebilirsiniz. Otomobil sitelerinde ve oto satış sitelerinde bilgi mevcuttur.
- MTN Otomotiv gibi güvenilir teknik servislerden detaylı bilgi alabilirsiniz.
Triger Kayışı ile Triger Zinciri Arasındaki Farklar
Genellikle kauçuk malzemeden üretilen triger kayışının dışında triger zinciri de bazı araçlarda vardır. Zincir kayış, kauçuk kayışa göre çok daha uzun km mesafelere dayanıklıdır. Zincir trigerin kopması oldukça nadir rastlanır. Ancak triger zincirde dişli aşınması daha sıktır. Böylece miller ile zincir arasındaki hiza zamanla değişir. Triger zincirinin uzaması da olumsuz durumlar arasındadır. Böylelikle triger zinciri uzadıkça motor sesiyle birlikte rahatsız edici eksta sesler açığa çıkar. Üstelik triger zincirini uzun süre gergin tutmak, rayların ve dişlilerin aşınmasına da neden olur. Bu nedenle araçlarda genel anlamda kayış triger tercih edilir.