fbpx
Loader

Ford Fren Bakımı

Ford Fren Bakımı

Ford Fren sistemi otomobilin gerektiğinde güvenli bir şekilde durmasını sağlayan oldukça önemli bir unsurdur. Özellikle otomobillerin ön ve arka fren balataları, kampanalar, fren diskleri, fren hortumları, fren hidrolik seviyeleri ve amortisörler güvenli bir sürüş için hayati öneme sahip parçalardır. Fren balatası, sürücü fren pedalına bastığında kampanalara sürtünerek kampananın dönmesini engelleyen mekanik bir özelliğe sahiptir. Oluşan sürtünme kuvveti sonuncunda araç yavaşlar veya istenirse durur. Fren balatalası otomobil parçaları içerisinde en sık kullanılan ve çabuk deforme olan parçalardandır. Araçlar için olmazsa olmaz güvenlik sistemi olan fren sisteminin en önemli elemanlarındandır. Kampanalı frenlerde balatalar pabuca perçinlenmiş ya da yapıştırılmıştır. Disk balatalar ise balata taşıyıcısına entegre edilmiştir.

Fren balataları, frene basıldığında disklerin sıkışmasını ve aracın yavaşlamasını ya da durmasını sağlar. Kinetik enerjinin ısı enerjisine dönüşmesi ister istemez aşınmalara sebep olur. Fren balataları organik, seramik ve metal olmak üzere 3’e ayrılır. Organik fren balataları diğerlerine göre daha sessizdir. Daha az aşınmaya sebep olurlar. Ancak organik olmaları sebebi ile metal olanlara kıyasla ömürleri daha kısa olmaktadır. Seramik fren balatası imalat olarak ekonomik olmasa da düşük ses seviyesine sahiptir. Aşınma sırasında toz veya partiküller meydana getirmez. Metal fren balatası ise her türlü hava ve yol durumuna dayanıklıdır. Uzun ömürlüdür. Bu sebeple otobillerde yaygın olarak kullanılır. Ancak gürültü seviyesi diğer balatalara nazaran daha fazladır.

 

Ford Fren Balatasının Aşındığı Nasıl Anlaşılır?

  • Frene basıldığında gelen metalik sürtünme sesi,
  • Fren yapıldığında gelen aşırı uğultuya benzer ses,
  • Fren mesafesinin normalden daha fazla uzaması,
  • Pedalın daha alta inmesi,
  • Fren hidrolik seviyesinin azalması

Genellikle fren balataları frenleme esnasında oluşan sesi azaltacak şekilde tasarlanmıştır. Bir balatada yaylar, folyolar, çelik sac ya da kimyasal kaplama (boya,vernik) gibi sönümleme özelliğine sahip elemanlar mevcuttur. Isı ve sesi en uygun şekilde azaltmak için tasarlanmışlardır.  Balatalarda genellikle çelik yünü, bakır tozu, grafit, reçine, demir oksit, alüminyum oksit, mika tozu, barit ve değişik organik materyaller kullanılmaktadır.

Balata Ömrünü Etkileyen Faktörler

  • Sürücünün sürüş profili
  • Agresif araç kullanımı
  • Şehir içi araç kullanımı
  • Yoğun trafik
  • Sert ve ani dönüşler
  • Sürekli dur-kalk yapılması
  • Ani duruş ve kalkışlar
  • Manuel veya otomatik şanzıman kullanımı
  • Sürekli rampa çıkılıp inilmesi
  • Ani ve gereksiz hızlanma ve yavaşlamalar
  • Gereksiz yere ayağın fren pedalında tutulması
  • Kalitesiz malzeme ve kalitesiz işçilik

Fren Balatası Nasıl Olmalıdır?

  • Yüksek sürtünme katsayısına sahip olmalıdır
  • Sürtünmeden kaynaklı yüksek sıcaklık değerlerine dayanıklı olmalıdır. (Minimum 800 derece)
  • Aşınmaya karşı dirençli olmalıdır.
  • Diske zarar vermemeli ve uzun ömürlü olmalıdır.
  • Frene basıldığında sürtünme sırasında ses çıkarmamalıdır.
  • Her türlü hava koşuluna dayanıklı olmalıdır.
  • Su, toz ve çeşitli partiküllerden etkilenmemelidir.
Fren Balatası Ne Zaman Değiştirilir?

Fren balatalarının değiştirilmesi için belirlenmiş genel bir kilometre veya zaman dilimi yoktur. Tamamen kullanılan aracın özelliğine, şanzıman tipine, sürücü profiline ve kullanım şartlarına göre değişir. Yine de her periyodik kontrolde gözden geçirilmelidir. Ayrıca balatalar üzerinde yer alan aşınma çizgilerini de baz alabilirsiniz. Özellikle balata sensörü olan araçlar zaten uyarı verecektir. Yukarıda belirtildiği gibi sorunlar meydana gelmişse zaman kaybetmeden uygun balatacı ya da yetkili teknik servisle iletişime geçilmelidir. MTN Otomotiv aracınızın fren sisteminin kontolü ve fren balatalarının değişimi konusunda sizlere profesyonel destek sağlamaktadır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Üst